Jubel för jubelkonsert

av: Peter Wallman

Fullsatt och festligt förväntansfullt var det när kören CMB hade sin Jubelkonsert med hemliga gäster i Sundstaaulan under lördagskvällen...

Här följer den recension av Jubelkonserten som fanns i NWT den 23/11 1998.

Fullsatt och festligt förväntansfullt var det när kören CMB hade sin Jubelkonsert med hemliga gäster i Sundstaaulan under lördagskvällen. Fullsatt i salongen och det innebär drygt 700 i publiken, personer som verkligen hängt på låset för att komma över en biljett. De såldes enligt ryktet slut på bara en timma.

I konsertens andra avdelning medverkar både nuvarande och tidigare körmedlemmar och i år blev man inalles 92 sångare. De hemliga gästerna fanns som silhuett på programmet, så det var bara att försöka gissa. När sångerskan Helen Sjöholm uppenbarade sig visste jublet inga gränser.

I Bellmans anda
Men kvällen tillhörde CMB, som kan uttydas både Carl Mikael Bellman och Carlstads Manskörs Bröder. Erik Rynefors som grundade kören 1985 är fortfarande dess primus motor och entusiastiske dirigent.
Den nu aktiva kören med 43 sångare inledde som sig bör med Bellman och när man övergick till Frödings »Kung Liljekonvalje av dungen« uppenbarade sig gästande Gundegabaletten i vackra vita klänningar som en bukett prunkande konvaljer. Med Ulf Adolfsson som dragspelare bjöd man också på bastudans till finsk musik.

Många talanger
I manskören CMB finns många talanger. Vokalgruppen Fräcka Frackar framförde Gärdestads Chapeau-Claque och En riktig jul medan Tor och David med efternamnen Ek och Våge exekverade olika slags trubadurer till publikens ohämmade förtjusning.
När Sällskapet CMB konserterar, förväntar man sig manskör och kören bör vara aktsam om denna sin särart. I vanliga fall framträder man ju i sina konserter tillsammans med damkören Söt Likör och när dessa nu inbjöds att delta på scenen blev det lite av »det gamla vanliga«.
Det hjälper inte att Ugglas låtar »Gör det« och »4 sekunder« är både vitsiga och fräcka. Jubelkvällen mår, enligt min mening, bäst av att tillhöra just Sällskapet CMB. Gästartisterna må dock vara hur kvinnliga som helst.

Musikalisk kompetens
Carlstads ManskörsBröder besitter både djup och tyngd och visar stor musikalisk kompetens. Med odiskutabel disciplin följer mannarna sin dirigent och de både nyanserar vackert och textar föredömligt tydligt. I August Södermans fysatsiga a capellaverk »Ett bondbröllop« hade kören många tillfällen att visa musikens kontraster och lyckades utomordentligt väl.
Den aktiva kören är naturligt nog mer distinkt än hela sällskapet, men även de visade ypperlig koncentration i exempelvis »Blommande sköna dalar« och »Hulda vår«.

Charm och röst
Skönsjungande hemliga artisten Helen Sjöholm tog Karlstadspubliken med storm. Förutom en fantastisk röst har hon också oerhört stor scencharm.
Den eminente pianisten Martin Östergren har Karlstadspubliken mött som vinnare av tävlingen »Musik Direkt« för några år sedan och han har blivit ännu mer fenomenal vid tangenterna sedan dess.
Paret går mycket bra ihop och är avspända och intagande i sina framföranden. Förutom sånger ur Kristina från Duvemåla och pigga ABBA-låtar tillsammans med CMB, fick vi höra Povel Ramels »Den sista jäntan« framförd med mycket humor.
Avslutningsnumret »Hemma«, där också läraren Erik Rynefors klass, en av musikklasserna från Norrstrandskolan deltog, renderade stående och väl värda ovationer.

Eva Westberg, NWT